The Canterbury Tales: The Parson's Tale (Part Two, Conclusion)


Sequitur secunda pars Penitencie

§ 85 Now for as muche as the seconde partie of penitence stant in confessioun of mouth, as I bigan in the firste chapitre, I seye, Seint Augustyn seith: synne is every word and every dede, and al that men coveiten, agayn the lawe of Jhesu Crist; and this is for to synne in herte, in mouth, and in dede, by thy fyve wittes , that been sighte, herynge, smellynge, tastynge or savourynge, and feelynge. Now is it good to understonde the circumstances that agreggen muchel every synne. Thou shalt considere what thow art that doost the synne, wheither thou be male or femele, yong or oold, gentil or thral , free or servant, hool or syk, wedded or sengle, ordred or unordred, wys or fool, clerk or seculeer; if she be of thy kynrede, bodily of goostly, or noon; if any of thy kynrede have synned with hire, or noon; and manye mo thinges.

§ 86 Another circumstaunce is this: wheither it be doon in fornicacioun or in avowtrie or noon; incest or noon; mayden or noon; in manere of homicide or noon; horrible grete synnes or smale; and how longe thou hast continued in synne . The thridde circumstaunce is the place ther thou hast do synne; wheither in oother mennes hous or in thyn owene; in feeld or in chirche or in chirchehawe; in chirche dedicaat or noon. For if the chirche be halwed, and man or womman spille his kynde inwith that place, by wey or synne or by wikked temptacioun, the chirche is entredited til it be reconsiled by the bysshop. And the preest sholde be enterdited that dide swich a vileynye; to terme of al his lif he sholde namoore synge masse, and if he dide, he sholde doon deedly synne at every time that he so songe masse. The fourthe circumstaunce is by whiche mediatours, or by whiche messagers, as for enticement, or for consentement to bere compaignye with felaweshipe; for many a swecche, for to bere compaignye, wol go to the devel of helle. Wherfore they that eggen or consenten to the synne been parteners of the synne, and of the dampnacioun of the synnere.

§ 87 The fifthe circumstaunce is how manye tymes that he hath synne, if it be in his mynde, and how ofte that he hath falle. For he that ofte talleth in synne, he despiseth the mercy of God, and encreesseth hys synne, and is unkynde to Crist; and he wexeth the moore fieble to withstonde synne, and synneth the moore lightly , and the latter ariseth, and is the moore eschew for to shryven hym, and namely, to hym that is his confessour. For which that folk, whan they falle agayn in hir olde folies, outher they forleten hir olde confessours ol outrely, or eles they departen hir shrift in diverse places; but soothly, swich departed shrift deserveth no mercy of God of his synnes. The sixte sircumstaunce is why that a man synneth, as by which temptacioun; and if hymself procure thilke temptacioun, or by the excitynge of oother folk; or if he synne with a womman by force, or by hire owene assent; of if the womman, maugree hir heed, hath been afforced, or noon. This shal she telle: for coveitise, or for poverte, and if it was hire procurynge, or noon; and swich manere harneys. The seventhe circumstaunce is in what manere he hath doon his synne, or how that she hath suffred that folk han doon to hire. And the same shal the man telle pleynly with alle circumstaunces; and wheither he hath synned with comune bordel wommen, or noon; or doon his synne in hooly tymes, or noon; in fastyng tymes, or noon; or biforn his shrifte, or after his latter shrifte; and hath peraventure broken therfore his penance enjoyned; by whos help and whos conseil ; by sorcerie or craft; al moste be toold. Alle thise thynges, after that they been grete or smale, engreggen the conscience of man. And eek the preest, that is thy juge, may the bettre been avysed of his juggement in yevynge of thy penaunce, and that is after thy contricioun . For understond wel that after tyme that a man hath defouled his baptesme by synne, if he wole come to salvacioun, ther is noon other wey but by penitence and shrifte and satisfaccioun; and namely by the two, if ther be a confessour to which he may shriven hym, and the thridde, if he have lyf to parfournen it.

§ 88 Thanne shal man looke and considere that if he wole maken a trewe and a profitable confessioun, ther moste be foure condiciouns. First, it moot been in sorweful bitternesse of herte, as seyde the kyng Ezechias to God: "I wol remembre me alle the yeres of my lif in bitternesse of myn herte." This condicioun of bitternesse hath fyve signes. The firste is that confessioun moste be shamefast, nat for to coyere ne hyden his synne, for he hath agilt his God and defouled his soule. And herof seith Seint Augustyn: "the herte travailleth for shame of his synne; and for he hath greet shamefastnesse, he is digne to have greet mercy of God." Swich was the confessioun of the publican that wolde nat heven up his eyen to hevene, for he hadde offended God of hevene; for which shamefastnesse he hadde anon the mercy of god. And therof seith Seint Augustyn that swich shamefast folk been next foryevenesse and remissioun. Another signe is humylitee in confessioun; of which seith Seint Peter, "humbleth yow under the myght of God." The hond of God is myghty in confessioun, for therby God foryeveth thee thy synnes, for he allone hath the power. And this humylitee shal been in herte, and in signe outward; for right as he hath humylitee to God in his herte , right so sholde he humble his body outward to the preest, that sit in goddes place. For which in no manere, sith that Crist is sovereyn, and the preest meene and mediatour bitwixe Crist and the synnere, and the synnere is the laste by wey of resoun, thanne sholde nat the synnere sitte as heighe as his confessour, but knele biforn hym or at his feet, but if maladie destourbe it. For he shal nat taken kep who sit there, but in whos place that he sitteth. A man that hath trespased to a lord, and comth for to axe mercy and maken his accord , and set him doun anon by the lord, men wolde holden hym outrageous, and nat worthy so soone for to have remissioun ne mercy. The thridde signe is how that thy shrift sholde be ful of teeris , if man may, and if man may nat wepe with his bodily eyen, lat hym wepe in herte. Swich was the confession of Seint Peter, for after that he hadde forsake Jhesu Crist, he wente out and weep ful bitterly. The fourthe signe is that he ne lette nat for shame to shewen his confessioun. Swich was the confessioun of the Magdalene, that ne spared, for no shame of hem that weren atte feeste, for to go to oure lord Jhesu Crist and biknowe to hym hire synne. The fifthe signe is that a man or a womman be obeisant to receyven the penaunce that hym is enjoyned ofr his synnes, for certes, Jhesu Crist, for the giltes of o man, was obedient to the deeth.

§ 89 The seconde condicion of verray confession is that it be hastily doon. For certes, if a man hadde a deedly wounde, evere the lenger that he taried to warisshe hymself, the moore wolde it corrupte and haste hym to his deeth; and eek the wounde wolde be the wors for to heele. And right so fareth synne that longe tyme is in a man unshewed. Certes, a man oghte hastily shewen his synnes for manye causes; as for drede of deeth, that cometh ofte sodeynly, and no certeyn what tyme it shal be, ne in what place; and eek the drecchynge of o synne draweth in another; and eek the lenger that he tarieth, the ferther he is fro Crist. And if he abide to his laste day, scarsly may he shryven hym or remembre hym of his synnes or repenten hym, for the grevous maladie of his deeth. And for as muche as he ne hath nat in his lyf herkned Jhesu Crist whanne he hath spoken, he shal crie to Jhesu Crist at his laste day, and scarsly wol he herkne hym. And understond that this condicioun moste han foure thunges. Thi shrift moste be purveyed bifore and avysed; for wikked haste dooth no profit; and that a man konne shryve hym of his synnes, be it of pride, or of envye, and so forth with the speces and circumstances; and that he have comprehended in hys mynde the nombre and the greetnesse of his synnes, and how longe that he hath leyn in synne; and eek that he be contrit of his synnes, and in stidefast purpos, by the grace of God, nevere eft to falle in synne; and eek that he, drede and countrewaite hymself, that he fle the occasiouns of synne to whiche he is enclyned. Also thou shalt shryve thee of alle thy synnes to o man, and nat a parcel to o man and a parcel to another; that is to understonde, in entente to departe thy confessioun, as for shame of drede; for it nys but stranglynge of thy soule. For certes Jhesu Crist is entierly al good; in hym nys noon imperfeccioun; and therfore outher he foryeveth al parfitly or never a deel . I seye nat that if thow be assigned to the penitauncer for certein synne, that thow art bounde to shewen hym al the remenaunt fo thy synnes, of whiche thow hast be shryven of thy curaal, but if it like to thee of thyn humylitee; this is no departynge of shrifte . Ne I seye nat, ther as I speke of divisioun of confessioun, that if thou have licence for to shryve thee to a discreet and an honest preest, where thee liketh, and by licence of thy curaat , that thow ne mayst wel shryve thee to him al alle thy synnes. But lat no blotte be bihynde; lat no synne been untoold, as fer as thow hast remembraunce. And whan thou shalt be shryven to thy curaat, telle hym eek alle the synnes that thow hast doon syn thou were last yshryven; this is no wikked entente of divisioun of shrifte.

§ 90 Also the verray shrifte axeth certeine condiciouns. First, that thow shryve thee by thy free wil, noght constreyned, ne for shame of folk, ne for maladie, ne swich thynges. For it is resoun that he that trespaseth by his free wyl, that by his free wyl he confesse his trespas; and that noon oother man telle his synne but he hymself; ne he shal nat nayte ne denye his synne, ne wratthe hym agayn the preest for his amonestynge to lete synne. The seconde condicioun is that thy shrift be laweful, that is to seyn, that thow that shryvest thee, and eek the preest that hereth thy confessioun, been verraily in the feith of hooly chirche; and that a man ne be nat despeired of the mercy of Jhesu Crist, as caym or Judas. And eek a man moot accusen hymself of his owene trespas, and nat another; but he shal blame and wyten hymself and his owene malice of his synne, and noon oother. But nathelees, if that another man be occasioun or enticere of his synne, or the estaat of a persone be swich thurgh which his synne is agregged, or elles that he may nat pleynly shryven hym but he telle the persone with which he hath synned, thanne may he telle it, so that his entente ne be nat to bakbite the persone, but oonly to declaren his confessioun. Thou ne shalt nat eek make no lesynges in thy confessioun, for humylitee, peraventure , to seyn that thou hast doon synnes of whiche thow were nevere gilty. For Seint Augustyn seith, if thou, by cause of thyn hymylitee, makest lesynges on thyself, though thow ne were nat in synne biforn, yet artow thanne in synne thurgh thy lesynges. Thou most eek shewe thy synne by thyn owene propre mouth, but thow be woxe dowmb, and nat by no lettre; for thow that hast doon the synne, thou shalt have the shame therfore. Thow shalt nat eek peynte thy confessioun by faire subtile wordes, to covere the moore thy synne; for thanne bigilestow thyself, and nat the preest. Thow most tellen it platly, be it nevere so foul ne so horrible. Thow shalt eek shryve thee to a preest that is discreet to conseille thee; and eek thou shalt nat shryve thee for veyne glorie, ne for ypocrisye, ne for no cause but oonly for the doute of Jhesu Crist and the heele of thy soule. Thow shalt nat eek renne to the preest sodeynly to tellen hym lightly thy synne, as whoso telleth a jape or a tale, but avysely and with greet devocioun. And generally, shryve thee ofte. If thou ofte falle, ofte thou arise by confessioun. And though thou shryve thee ofter than ones of synne of which thou hast be shryven, it is the moore merite. And, as seith Seint Augustyn, thow shalt have the moore lightly relessyng and grace of God, bothe of synne and of peyne. And certes, oones a yeere atte leeste wey it is laweful for to been housled; for certes, oones a yeere alle thynges renovellen.

§ 91 Now have I toold yow of verray confessioun, that is the seconde partie of penitence.


The Parson's Tale: Part Two, Seven Deadly Sins | The Parson's Tale: Part Three

Log in or register to write something here or to contact authors.